Nieuwe media hebben ons de afgelopen vijftien jaar van alles gebracht, met name informatiesnelheid en informatieveelheid. De veelheid neemt, door ons enthousiasme over de toegenomen snelheid, altijd veel sterker toe dan de snelheid, waardoor we uiteindelijk minder tijd overhouden dan voorheen.
Toen er auto’s op de markt kwamen die sneller waren dan een paard en wagen, stapte iedereen over, want je wilde toch niet langer op de weg zitten dan nodig was? Intussen is de auto een soort tweede huis, we brengen er meer tijd in door dan we ooit deden in die houten hobbelkarren. De files in de ochtendspits zijn een ironisch gevolg van ons enthousiasme over de snelheid van de auto.
Zoals die toegenomen snelheid heeft bijgedragen aan de verstopping van de wegen, zo heeft de wereldwijdheid van het internet bijgedragen aan de zogenaamde ‘versnippering van het artistieke landschap’. Publiceren was nog nooit zo eenvoudig, kiezen nog nooit zo moeilijk en lezen van een computerscherm was nog nooit zo onvermijdelijk.