Skip to content

Pitch

Straks na de Ster: reclame!

Bronnen: De Wereld Draait Door (VARA-BNN) op 18 november 2010, 9 januari 2014, 9 september 2014 en 30 september 2014; artikelen 7, 9 en 10 van het Mediabesluit 2008; de cover van Maarten! #2.

6 commentaren

  1. Tina schreef:

    Ik waardeer jullie thumbnailkeuze van de laatste tijd heel erg.

    vrijdag 14 november 2014, om 09:52 | Permalink
  2. Kees schreef:

    Hey Kasper en Michiel, dank voor wederom een, bijkans, hilarisch inkijkje in de werking van DWDD. ‘Niet te geloven, Mike! It’s amazing!’, hihi.

    Hebben jullie jezelf al wel eens als gast aangeboden? Puur ter promotie natuurlijk. Jullie boodschap is het waard aangeprezen te worden: ‘Vanavond, de genieen van De Snijtafel. Wat begon op een studentenkamer is uitgegroeid tot een heuze internethype met duizenden fans’. Vervolgens, waar je bij zit, ingekapseld worden als mooimaker. Lijkt me een aardige snijtafelepisode kunnen opleveren. Ingewikkeld soort Droste-effect. Succes!

    vrijdag 14 november 2014, om 14:44 | Permalink
  3. Vincent DM schreef:

    Hoewel ik grote fan ben van De Snijtafel, begrijp ik het uitgangspunt van deze video niet echt. Een groot deel van de activiteit door mensen gebeurt als werknemer/ondernemer voor commerciële doeleinden. Als DWDD hier niet over mag berichten, wat blijft er dan over? Berichten over wat overheden doen en wetenschappelijke papers die gepubliceerd worden door publieke universiteiten? En wat als een van die instellingen een activiteit uitbesteedt aan een privébedrijf, is het dan plots taboe om over te berichten? Voorts lijkt jullie uitgangspunt dat een amusementsprogramma als DWDD zich moet houden aan een soort journalistieke neutraliteit. Dit lijkt me een heel arbitrair standpunt: ten eerste is dit programma duidelijk geen journalistiek product en ten tweede mag journalistiek ook opiniërend zijn. Bv. het toonaangevende tijdschrift The Economist neemt over tal van thema’s (en producten zoals boeken) een duidelijk standpunt in.

    De vraag is wat mij betreft dus niet of de aandacht door DWDD de dienst zal doen verkopen, maar wel of die aandacht en het oordeel van DWDD op een evenwichtige wijze tot stand kwamen. Als een commerciële dienst of een product echt goed is, kan dit voor de kijker interessant zijn en hoeft dit niet onethisch te zijn.

    vrijdag 14 november 2014, om 22:10 | Permalink
  4. Kasper schreef:

    @VINCENT DM
    Ten eerste is De Wereld Draait Door geen amusementsprogramma. Het bevat amusement, maar het heeft de pretentie daarnaast ook informatief en opiniërend te zijn.
    Ten tweede toetsen wij de uitingen van het programma niet aan onze eigen ‘arbitraire’ standpunten, maar aan wettelijke eisen.
    Ten derde maakt De Wereld Draait Door nooit inzichtelijk hoe haar oordeel tot stand kwam, dus weten we ook niet of dat op een evenwichtige wijze is gebeurd. Het programma steekt zonder enige onderbouwing de loftrompet over bijna iedereen die aanschuift. Daarmee wekt het de terechte verdenking dat het niet doet aan berichtgeving óver producten en diensten, maar aan promotie ván producten en diensten.

    vrijdag 14 november 2014, om 22:38 | Permalink
  5. Tom schreef:

    Sterk optreden weer van de jongens van ‘de Snijtafel’ (ironisch, want reclame). De eerdere edities van ‘de Snijtafel’ over DWDD toonden al aan dat er wat rammelt aan de opzet van het programma en nu wordt dat nog eens bevestigd. Niet alleen het plegen van censuur is kwalijk (zoals bij ‘Studio Job’), maar ook de zogenaamde ‘objectiviteit’ van DWDD (zoals bij Carice en Halima). Dat DWDD nu ook de wet overtreedt is haarfijn uitgelegd. En inderdaad, al gaat DWDD naar het commerciële RTL is er niets aan de hand. Wat ik wel een leuke toevoeging zou vinden voor een nieuwe editie, zou zijn als er ook wat meer ruimte komt voor wat bijvoorbeeld DWDD dan echt zou moeten worden voor een programma. In plaats van meer ingaan op wat fout is aan de teksten en inhoud, wat meer ingaan op het vervolg: hoe moet DWDD dan gaan worden? Dit legden jullie erg leuk uit in de analyse van het lied van Han van Eijk: Leef.

    Succes!

    woensdag 19 november 2014, om 00:34 | Permalink
  6. mike schreef:

    Ik vraag me af in hoeverre programma’s als DWDD actief reclame mogen maken voor andere producten van de publieke omroep. Met grote regelmaat mag Giel, als unaniem verkozen en alwetende radioconnaisseur, aanschuiven om 3FM-producten aan te prijzen. Zoals the Guilty Pleasures, glazen huizen, het jaarlijkse RadioRing-feestje van de publieke. Maar ook Paul de Leeuw die schaamteloos zijn nieuwe programma-avonturen promootte, in het voor-aan-tafel gaan nog niet zo heel lang geleden.. Ik stoor mij stierlijk aan het NPO-nepotisme en specifiek het voortdurend voordragen van nichtjes en neefjes binnen de VARA-familie.

    woensdag 26 november 2014, om 14:41 | Permalink

One Trackback/Pingback

  1. Too much information - Moin - Guten Morgen on vrijdag 21 november 2014, om 12:44

    […] sni­jtafel unter­suchen die nieder­ländis­che Fernsehsendung De wereld draait door auf Geset­zeskon­for­mität. Die […]