Skip to content

Met gratis Azië

Rituals is een Nederlands cosmeticabedrijf dat zich sinds de oprichting in 2000 gevestigd heeft in 26 landen. Het merk heeft niet alleen de pretentie luxer te zijn dan andere merken, maar ook (en vooral) spiritueler. In een recente bioscoopreclame krijgt de kijker in verschillende talen en bij monde van een keur aan etniciteiten het dringende verzoek zijn ‘hart te openen’. Revka Bijl, die de reclame meerdere keren onderging, is te gast in De snijtafel om uit te zoeken waar het hart van Rituals eigenlijk zit.

Correctie: Op de internetpagina’s van individuele Rituals-producten staat een uitklapbaar venstertje waar wél de echte ingrediënten worden opgesomd.

(VPRO.nl publiceert iedere laatste woensdag van de maand een nieuwe aflevering van De snijtafel. Een week later verschijnt de aflevering ook op het gebruikelijke kanaal.)

Bronnen: The Rituals Philosophy – Slow Down with Rituals; History of Rituals – Inside Rituals; Open Your Heart – The Ritual of Anahata; het YouTubekanaal van Rituals; Jongen met blauwe sjaal (Giovanni Bragolin); #openyourheart op Twitter; Indiana Jones and the Temple of Doom (Paramount Pictures, 1984); Stropers doden neushoorn om hoorn in Franse dierentuin (Etienne Verschuren voor NRC); https://www.rituals.com; Hanami at Himeji castle in Japan (Miya.m); Videoclip van De kleine dingen (Saskia & Serge, Philips, 1972); Gouden groeier Raymond Cloosterman (Leo van Marrewijk voor De Ondernemer); There you are – CHANEL N°5 Part 1 (Chanel, 2012); Dior Sauvage – The masculine fragrance (Christian Dior, 2016); ‘Rituals cares’, claimen ze – maar hoe duurzaam zijn die zalfjes eigenlijk? (Loethe Olthuis voor de Volkskrant); Cosmeticamerk Rituals creëert meeste banen.

Wij hebben ons uiterste best gedaan de producenten van de commercials van Chanel en Dior te achterhalen, maar dit is helaas niet gelukt.